mandag 18. januar 2010

Dag 1

Jeg legger ut turen i mer detaljer med noen bilder.
-Lager et eget bildegalleri med alt siden, men det kommer et lite utvalg her.
(Noen bilder skal i trykk, så ikke alt blir med på blogg)

Dag 1-3 var etappe nr.1
Det _skulle_ ta en dag, men det tok betydelig lenger.
På fredagen startet jeg jo i et scooterspor som skulle gå helt opp til selve nasjonalparken. Det var bratt, men det gikk. Til fots og tidvis slepende på pulken med hendene (pulkdraget ble for langt) så krabbet jeg oppover.
Jeg har jo aldri vært i Børgefjell før, så jeg vet ikke helt hva jeg hadde ventet meg, men dag en var nok litt tyngre en jeg hadde trodd.
Heldigvis er formen og fysikken bra, så kroppen hadde det helt fint etter dagens kjør.
Siden avspark gikk såpass sent på dagen pga. kulden mistet jeg mange timer med lys, og måtte til slutt slå leir i løypa.

Tempen var -26 når leiren ble satt, men vinden økte sakte jo høyere opp jeg kom.
Ved leirplassen var det ca. 1 meter snø, og konsistensen var pulver.
Akkurat i scootersporet gikk det fint å gå oppå, men så fort jeg tråkket utenfor sporet forsvant jeg bare ned.

Trampet med skia underlag for teltet, slengte inn utstyrsposene som skulle inn i teltet og spadde opp snø rundt for å sikre for vinden. Med ski, staver, snøplugger og barduner skulle det holde om stormen skulle komme.












Vell inne i teltet var det bare å fyre opp multifuelbrenneren så raskt som mulig, for fingrer og tær begynte å slite så fort jeg stoppet å lage leir.
Jeg hadde med en tykk dunjakke (North Face Summit Series 800), og den gikk på med en gang jeg stoppet å gå.
Så lenge jeg satte leir holdt jeg varmen greit, men så snart man liksom "puster ut" og skal slappe av litt i -26 med masse vind, bør man være bevist på å få igang fyring, varm drikke og noe mat.













Inne i teltet har jeg alt jeg trenger. Etter å ha fått igang brenner, et stearinlys, hengt sokker og votter til tørk i taket, koket jeg vann, mekket kakao, REAL-turmat og krøp halveis ned i posen mens jeg fyrte opp GPS, hentet frem kart og skulle evaluere dagens innsats og morgendagens rute.

















Teltet har en "hammock" i taket som bildet viser, og det er et _must_ på vintertelt.
Det er praktisk uansett sesong, men på vinter gjør det tørking mye mye lettere.
Plass til alt mulig av småsaker som lys, gradestokk, kamera, kortstokk etc, samt klær som skal tørkes.
Obs: Tørke ting i taket vinterstid som dette gir endel damp og fukt. Derfor: Akkurat første perioden med tøring har jeg en liten åpning i luftingen bak og forran i teltet.
Siden det da blir litt gjennomtrekk, og brenneren som gir omlag 3000watt står på gulvet, genererer den en oppdrift under slik at gjennomtrekken går oppunder taket og igjennom hammocken slik at at ting tørker raskt.
-Vet ikke om det var forståelig, men håper det. :)

Vell i havn sjekket jeg koordinater og gjorde fotpleie og ringte brodern og oppdaterte kjapt. Jeg hadde ikke kommet langt, men heldigvis var det meste av høydemetere unnagjort.


La meg i posen ved 22'tiden og gjorde meg klar for dag 2..

-Jeg legger ut dag 2 i morgen, og gjør en ny dag i bloggen hver dag fremover.
Det eksploderer i bra bilder og fine turopplevelser fra dag 3-4, så heng med!

9 kommentarer:

  1. Artig med bilder og detaljer fra turen. Skal vel gjette på at "pep talken" på innerduken kaller på spesielle minner mens myggen surrer og vannet i elvene sildrer til sommeren.
    For meg er det ofte minnene fra tidligere turer som er den sterkeste drifkraften for å dra ut igjen.
    Blir artig å følge med videre :o)

    SvarSlett
  2. Hellu:)
    Koss d går med ten (Tærne)?:)
    Og når byntj du å få problem m dæm?
    Veintje speintj på fortsættelsa:)

    SvarSlett
  3. Kjempeartig å les, Jørgen! Lev leng på det her:) Glede mæ te mer lesestoff!
    -Ida

    SvarSlett
  4. Veldig morsomt,brodern!
    Artig å "gjennoppleve" turen i etterkant på nytt med detaljerte beskrivelser av dagene:)
    Gleder meg til å lese videre!

    SvarSlett
  5. Kommer update i morgen, jobbuka ble litt travel her.. :) Men det blir det blir!

    Erik: Minnene på innerteltet kommer godt med til siden og ja, helt klart!

    Margrethe: Tærne er ikke bra enda. Sykehuset sa det kan ta tid.. fargen er tilbake, men de er helt nummne.

    Ida: Tusen takk, så hyggelig!! -kjæm meir i morra!

    Kris: thanks my brotha! Veldig artig, og jeg kjenner det på kroppen hver gang jeg titter på et bilde. Skal bli så godt med første tur uten snø! :D

    SvarSlett
  6. Jaja Jørgen:)
    Vi hæng no m einjo vi da:)
    Menne gjør du? Hehehe...
    Veintje på meir, og e spesielt spent på utstyrs rapporten:)

    SvarSlett
  7. Hei Jørgen
    Så morsomt og sprekt av deg. En ting er å drømme seg på tur men en annen ting er å gjennomføre det. Jeg er mektig imponert. "Svikermor" hilser og er stolt av deg:)

    SvarSlett
  8. hvordan er det med kullos når fyrer i teltet?,hvor lenge holder tempen seg der etter fyring ?
    ,hvilket liggeunderlag bruker du på isen?.
    rå tur!, planlegger noe i samme sjanger.

    SvarSlett
  9. Anonym:
    Tempen holder seg ikke lenge om det er skikkelig kaldt.
    -Poenget med å fyre opp er å ha varme mens man har hendene fri til å skrive, lese og gjøre stell og reparasjoner og ikke minst få soveposen gjennomvarm!
    -Når fuelen skrues av blir det fort kaldt, men det tar lang tid før soveposen blir det.

    Kullos må man være obs på. Jeg fyrer alltid med renset bensin som soter minst av alle brensler etter min erfaring. -Ha god lufting!

    Liggeunderlaget jeg bruker står godt beskrevet i en endre post på bloggen.

    Mvh,
    Jørgen

    SvarSlett