fredag 8. januar 2010

Halvveis i bakken!




På vegne av min bror blogger jeg her oppdateringer fra Jørgens Børgefjell ekspedisjon.

I dag startet jeg litt senere enn planlagt, grunnet 34 blå grader ved morgendisen. Vi avventet temperaturen noe og rundt kl 1100 hadde kvikksølvet steget til -25 grader, og det er levelig for en frisk langtur i marka!
Kl 1315 startet eventyret med de første skitakene oppover lia mot Børgefjell platået. Et scooterlede, som jeg håpet skulle være "enkelt" å følge, viste seg å bli litt av en kraftprøve utenom det vanlige.
Når jeg kl 1700 satte den første campen, var det etter at ca 40% av den første etappen mot Legdvatnet var gjennomført, og ca 80% av høydemetrene var besteget. Litervis med svette og høylydt egenmotivasjon, kombinert med Metallica på ørene - hjalp meg oppover en stupbratt fjellside med 60 kg slepende etter livet. Skiene måtte av, og jeg dro pulken i perioden med hendene oppover fjellsiden, dyttet bak, skuffet snø med knærne og karret meg oppover lia helt til det var langt forbi punktet bekmørkt.
Men den verste trasseen er herved forbi, og i morgen er neste stopp Legdvatnet. Uansett vær og føre.

Multifuelen putrer (les: freser høylydt) og jeg har nå slappet av godt i teltet og fått tørket klær i taket - før jeg kubber nå kl 2130 for en god 12 timers nattesøvn.

Tusen takk for alle kjempefine kommentarer på bloggen!
De er utrolig motiverende og jeg setter umåtelig pris på de:) Brodern leser de for meg over satelittelefon og de er god brensel til å pushe på videre innover vidda.

God natt alle sammen - i morgen blir en gnistrende dag på platået mot første ørretvann!


7 kommentarer:

  1. Hei Jørgen.
    Endelig er du i gang. Dette har du gledet deg til lenge. Kulden er din venn så nå har du max forhold :-) Stå på, er det noen som klarer dette så er det du.
    Thor Berg

    SvarSlett
  2. Skitt fiske!:) Og ha ein fortreffelig dag opp mot punkt 1:)

    SvarSlett
  3. Kos deg. Fisk litt for meg også

    Trude

    SvarSlett
  4. Er spent på om du har prøvd fisken. Hadde du langt nok skaft på isboret og at ikke maggoten eller marken lå igjen hjemme. Sikker på det ble en fin dag og at du nyter den fine totalopplevelsen. Spent på neste rapport :o)

    SvarSlett
  5. Nyt kaldværet mens du har det, ...og bruk fotoapparatet flittig, vil tippe at fargene og lyset er på sitt beste nå når det er kaldt og sola ligger lavt på himmelen. Selv var jeg en tur i Bymarka i dag, flotte løyper og mye folk - og bare 15 minus, ...ble så varmt at jeg måtte kaste jakka (den ene vel og merke, ...hadde på ei ytterjakke til + ullskjorte + superundertøy), så det var ingen fare for at jeg skulle fryse.
    hilsen kattugla fra Fjellforum

    SvarSlett
  6. RESPEKT..!!!

    Håper du får en knall tur videre i fjellet.
    Bare å passe på at fingre og tær ikke fryser så tror jeg at du har viljestyrke nok til å fullføre ekspedisjonen og vel så det..

    Blir nok årets ekspedisjons historie rundt leirbåletpå kalven senere i år.. Tror nok ikke noen av de andre gutta topper dette. Blir i så fall greit overrasket...

    Pungen

    SvarSlett
  7. Litt av et slit å dra en såpass tung pulk oppover. Har prøvd noe liknende selv engang, men hadde hjelp til å dytte. Grisetungt. Sterkt at du klarer dette alene!!

    SvarSlett