mandag 25. januar 2010

Dag 2-3

Dag 2.
Voknet og gjorde morgenrutinen som består av følgende:
-Koste ut all is i teltet
-Fyre opp multifuel
-Koke opp 1 liter vann som går i thermos
-Lage havregrøten
-Kaffe
-Drikke en liter vann
Etter frokost, sjekker jeg av kartet og plotter kurs for dagen, tar en kopp kaffe til før jeg begynner pakke alt.
Pakker alt inne i pakksekkene, og hiver dem ut av teltet.
Pakke pulken, pakke ned teltet til slutt og legge hele pakka oppå pulken.

Den morgenrutinen tar ca. 3 timer.
Vekkeklokka står på 07.00, så klokka 10.00 er jeg i skia, og klar for forflytning.

Planen for dagen var å fortsette i scootersporet, og opp og ut av tregrensa, for så å sette kursen mot Legdvatnet.
-helt slik ble det ikke..
Nattens snø og vind hadde fjernet sporet, så det var løssnøen og meg.. Vi ble ikke så gode venner og det var noen runder der med tunge vurderinger før jeg fortsatte.
Dag 2 av turen er uten tvil det tyngste fysiske jeg har gjort i mitt liv. 6 timer konstant kaving i dyp pulversnø i stiv kuling som var rett i trynet hele dagen.
Lunchen ble inntatt liggende på bakken delvis i ly av en veltet pulk, før det var å kjøre på mer..
Når jeg nesten var ute av tregrensa så begynte føret å hardne og for første gang på turen så følte jeg at det gikk litt skikkelig fremover!
Utrolig deilig å kjenne på den følelsen etter å ha vært nesten maktesløs i mange timer. Fra å ha det utrolig tungt til å ha det fantastisk motiverende var det ikke lenge! -Så når jeg etter en time i godt føre forsvant rett ned i pulversnøen igjen, så bestemte jeg meg med en gang;
"I stedenfor å bli demotivert igjen nå, så bare slår jeg opp leir med en gang og starter på igjen i morra." -"Gi meg på topp" for å si det sånn.
I avstand var jeg ikke langt fra Legdvatnet når pulversnøhelvete traff meg igjen, men det var blitt stupmørkt, så det var bare å legge inn årene, lage mat, få varmen i kroppen, høre på god musikk og ringe til brodern.












Så en timestid etter jeg stoppet lå jeg i posen, drakk varm pastasuppe og pratet med brodern. Utrolig deilig for kropp å sjel.
Jeg måtte nå vurdere min rute og ekspedisjon. -Dersom det skulle fortsette slik måtte jeg la det være, og trekke ned igjen og finne noen andre fiskevann.
Med bare 2 km. igjen til Legdvatnet viste jeg at jeg kom til å måtte klare det dit i morgen, så jeg bestemte meg for å vurdere turen i leiren der.













Med en liten cognac for å feire at jeg var kommet videre funderte jeg på et par kuriosa før jeg installerte meg dypt i posen med lydbok og sovnet.

Dag3.
Natten ble en virkelig test for teltet mitt.. Det blåste skikkelig kastevind og jeg voknet endel siden min lille bolig raste litt rundt.
Men godt barduneringsarbeid og godt med snø rundt teltet gjorde at det aldri var noen fare.
Teltet stod fjellstøtt, men bråkete er det jo i slikt vær uansett.
-Opp klokka 07.00 og morgenrutine utført. Så var det i skia ca. klokka 10.00 i blålysningen.












Dagen fortsatte som dag2 sluttet. kaving og baksing. Så jeg tok av staver og pulkdrag og trakk pulken med hendene fremmover. Sakte men sikkert passerte jeg trærne og snødybden forsvant i stor grad og føret hardnet. Dette begynte å smake av tur!
Dagens dramatikk bestod i krysningen av elven "Litle Susna". Der jeg hadde tenkt å krysse viste det seg å være et fall på 10-15 meter rett ned til elven på begge sider, og elven hadde bare "skru-is" som stakk opp i alle retninger..
Så jeg måtte snu kursen å gå nordover igjen til jeg fant et bedre krysningspunkt.
Det viste seg å være det eneste rette og et bra valg. Jeg fant et lite strekk der det ikke var så langt ned til elven på noen av sidene. Elven var ca. 5 meter bred der jeg valgte å krysse og jeg hørte vannet gå under isen. -Var isen tykk nok?
Så jeg tok fart, og rutsjet utpå. Med fokus på aldri å miste farten og stanse utpå isen bare skøyv jeg på og var over på andre siden med et "swosh". For en jubel!!
Makan til hyl å skrik oppi fjella der er det sikkert lenge siden noen har hørt, så det er kanskje like greit ingen var der hehe..
Lykkelig var jeg i alle fall!

Jeg satte kursen sør-sørvest og mot legdvatnet. Det var ca 200 høydemeter mellom elven og vannet, så det var bare å bite i seg alt sammen og kline på.
-Rett opp fjellet bar det uten staver, og med pulken trekkende i henda.
Lang historie kort, så kom jeg til slutt frem og så Legvatnet i det det begynte å skumre.
Jeg slo leir midt på vannet, og gledet meg til å sjekke fisket.
Når jeg hadde bestemt hvor jeg skulle ha teltet, borret jeg et hull i isen, og så slo jeg opp teltet slik at forteltet ble over hullet.
Slik kunne jeg ligge i posen, fyre multifuel, spise godis og fiske samtidig som vinden herjet ute. Meget behagelig, og det anbefales på det sterkeste! :)













Jeg satte en stikke ute på vannet nærmere utoset, og en inne i forteltet.
På den stikken ute fisket jeg med en Røyeblink med 3 maggot. hvit-rød-hvit, samt en blå LED-blink over Røyeblinken.
I forteltet fisket jeg med mye forskjellig fra Mormyshka, til mark og maggot. Her kunne jeg jo variere litt siden det var relativt varmt og godt.

Denne kvelden i teltet gjorde jeg den største vurderingen på turen, og den var som så:
"Dersom jeg kommer meg til båttjønna i morgen skal jeg kline på å klare det. -Dersom jeg _ikke_ klarer komme meg til Båttjønna, må jeg legge alternativ rute og innse at det ikke går i dette føret. Det er rett og slett for tidlig på året til å ha noe føre."

Så veldig spent på morgendagen la jeg meg i sterk vind og ventet på morgendagen..
Bildet under er fra morgenkvisten på legdvatnet.

5 kommentarer:

  1. isfiske i teltet så jo riktig så koselig ut! Bra bilder Jørgen :)

    SvarSlett
  2. Stilig lesing og både fine og spennende bilder. Og artig med følelsen av 'flashback' til en tur en faktisk ikke har vært på. Ellers ser jeg du har en bra hodelykt :o)

    SvarSlett
  3. Fine bilder, likte spessielt lyset på det siste bildet! Du får se til å komme med litt produktanmeldelser snart ;)

    SvarSlett
  4. Hmm, begynner å lure på om Jørgen er værfast, jeg ;o) Sikkert ikke alene om å vente på fortsettelsen, selv om Jørgen nok er opptatt med ande ting for tiden.
    Gleder meg ihvertfall til resten av turens detaljer og tviler på at jeg er alene :o)

    SvarSlett
  5. Veldig hyggelig Erik! Takk for sparket bak!
    Lover å legge ut videre nå i helgen. pausen henger på at det skjer mye annet, og at jeg nå ikke er i Børgefjell, men mye på jobb :P
    Hverdagen sux ;(
    Hodelykten på bildet er en MYO XP, og funger utmerket. Som kompis på turen hadde lykten også en LedLenser H7 som ekstra. den er mye bedre rett frem, en MYO XP, men i teltet er ikke ledlenser noe tess da den er for smal i spredning.

    Jon Ola: Takker for kommentar! -Kommer utstyrstester ja, bare hang in there. Mye annet som og skjer :)

    SvarSlett