fredag 15. januar 2010

Hjemme!!! :) FOR EN TUR!! -Mange oppdateringer i vente..














Hei Alle!
I dag gikk jeg "sjarmøretappen" -de siste 1,5 mil over Namsvatnet for å bli hentet av brodern.
Det gikk greit nok det, selv om det var -25 og isen knaket og bar seg når jeg gikk.

Når jeg kom frem til Naustervika (plassen for pickup), så stod min bror og klippe der med et enormt norsk flagg, 2 iskalde Coronas og pizza! En fantastisk velkomst etter en uke med mye slit og jobbing! -Jeg har for de som måtte lure verdens beste storebror.

Jeg skal i morgen ordne bilder fra mine 3 kameraer som var med på tur, og skal de neste dagene legge ut litt mer om etappene med bilder og tekst.


Så skal jeg også legge ut mine høyst personlige produktanmeldelser på mye av utstyret jeg har benyttet.
Siden jeg ikke er sponset på denne turen, kan jeg si alt som det er, og det er flere leverandører som kommer til å få sitt pass påskrevet, samt et par som har levert utstyr i toppklasse!

Turen min startet som dere har lest _veldig_ tungt med et fryktelig føre.
Etter at jeg kom meg opp på plattået begynte driven å komme, og på slutten ble det en real spurt når jeg så Namsvatnet i det fjerne.
Jeg kunne ha brukt flere dager i børgefjell, men målet mitt var klart før avreise:
"Krysse Børgefjell nasjonalpark fra nord til syd i Januar alene" -og da hadde jeg fokus på det.
Jeg skal gjøre nøyaktig samme turen igjen i August/September, men da blir det mye mer fisking og fokus på hygge en det ble på denne "galskapsturen".
(Denne turen kommer selvsagt og til å blogges)


-Så til Erik: Beklager at jeg snøt deg for flere dager med spennende lesning, men fortvil ei, det kommer hyppige oppdateringer fra turen i noen dager til :)

Nå som jeg sitter i stua til Bror med et glass rødvin i hånden, blåmerker over _virkelig_ hele meg, sår på de rareste plasser og de fleste ledd ute av stand til å sammarbeide, er det virkelig artig å se så mange flotte kommentarer dere har lagt inn til meg! Brodern leste mange av dem for meg underveis, og de var utrolig motiverende!
Det er ikke så vanskelig å starte en ny dag i -25 med stiv kuling i mot når du veit det sitter en liten horde å venter på bloggoppdatering!
Så virkelig: Tusen takk for deres engasjement i min ekspedisjon!

Sånn skademessig har det egentlig gått veldig bra synes jeg. Jeg har jo selvsagt slått meg, strukket muskler, det knaker i endel ledd, og to tær på høyre fot er forfryst.
Men alt i alt, er ikke det så værst!? -Det kunne jo ha gått riktig ille! :)

Fordi klokken begynner å tikke mot natt i en seng, så skal jeg runde litt av her, men jeg lover å blogge heftig med oppdateringer i dagene fremover med masse bilder, turtips, utstyrsanmeldelser, erfaringer osv.

Turen har vært det desidert råeste og hardeste jeg noensinne har gjort av friluftsaktiviteter alene (eller med andre for den sakens skyld) og jeg har virkelig fått "alt" på denne turen.

-Jeg har hylt av lykke, grått i fortvilelse, både ledd og bannet av motbakker, plystret og sunget, brølt til fjellene, kjeftet på ryper, hatt enorme opplevelser og følelse av både motgang og mestring som mangler sidestykke i en slik setting.
Rett og slett en utrolig intens uke der jeg har fått gode-gamle "cowboy-juling" av Børgefjell.

Jeg kommer sterkere tilbake i morra med bilder, tekst og annet morro!
Retter igjen en stor takk til min Bror som motivator og støtte, samt alle dere som har kommentert og fulgt med underveis. Helt oppriktig rørende.

-Tusen takk.

Dersom noen har spørsmål eller annet er det nå bare å fyre løs siden jeg selv sitter bak tastene og svarer. :)

Ps. Det er lov å grine på nesa når det kryper mot -30 og du veit du skal sove på isen ;) Ds.

13 kommentarer:

  1. Velkommen heim ein gang t:)
    Håpe kroppen fungere ætter ei natt i sæng:)
    Hæhæhæhæ... Spørs om du bli litt støl framover:)
    Sovva godt:)

    SvarSlett
  2. Jørgen,
    det ska bli tøft å ta en titt på bildan dine! Æ håpe du itj skræmt rypan mine! ;-) Det ska bli artig å hør utstyrskritikken din etter turen også! God Natt!

    SvarSlett
  3. Velkommen heim! Gleder meg til å se bilder og ikke minst lese produktanmeldelsene :)
    Ha ei fortreffelig hælg om vi ikke treffes før.

    PS! Regner med skitur i marka på Lørdag er uaktuellt ? ;)

    SvarSlett
  4. Herlige bilder ;D

    Står ingenting om napp underveis her. Regner med det ikkje blei fisk på deg.
    Kordan gikk det med vekta i den forbindelse ? Veit du hadde planlagt å hente mykje protein fra fisken du fikk.

    Burde forresten også komme bilder av en forslått kropp !
    ;p

    SvarSlett
  5. Gratulerer med vel gjennomført tur, og velkommen hjem ja:) Gleder meg til flere oppdateringer og bilder:)

    SvarSlett
  6. Velkommen hjem, og stor grats :)

    Har vært spennende lesning de dagene det har stått på. Når det defiitive verket over norsk polar- og alpinhistorie skal skrives, vil jeg tro at denne ekspedisjonen vil stå som en viktig bauta over mannens kamp med naturen, mannens evne til å tvinge naturen i kne, og mannens utspekulerte utdeling av rikelig med kokos til en nå gråtende natur :)

    Well played, sir...

    SvarSlett
  7. Gratulerer med vellykket oppdrag! Det er til å få tårer i øynene av når jeg leser om opplevelsene dine. Håper kroppen blir å fungere på normalt nivå igjen om ikke lenge :) -Isabell-

    SvarSlett
  8. Margrethe: takk takk! Ser frem til pils!

    Permos: Takk for det, gleder meg til å behandle alle bildene og kjøre en gjennomgang med deg på jobben :)

    JOG: Mange takk for det! -Skitur i helga utgår ja! hehe, klarer jo så vidt å humpe rundt her!

    Morten: Takker, jeg har tatt 200-300 til, så det blir et bra album sjø. :)

    Ubertass: Bilder av min forslåtte kropp?
    Du vil bare se meg naken du Brage! -Jeg kjenner deg nok!! hahaha
    Men sånn vektmessig: Jeg veide inn på 97,4 morgenen ved avreise, og veide til morran i dag 93,2... Så 4,2 kg. ned på en uke. -Jaja ikkenoe litt pizza og pils ikke kan fikse ;)

    Kristian: Mange takk for det! -Ja dette er en bauta i verdenshistorien! -eller i alle fall i mitt 30'årige liv ;)

    Isabell: Tusen takk! -Tårer hadde jeg jammen selv og!
    Kroppen min funker aldri som den skal, så normalt nivå er like rundt hjørnet! :)

    SvarSlett
  9. Gratulerer med gjennomført tur!
    Bei d nåkka fesk..:)

    SvarSlett
  10. Velkommen hjem og i hus Jørgen :)

    fantastisk friskt - og moro også for oss som har sittet inne i varmen.

    Gler oss til bilder og anekdoter.

    SvarSlett
  11. Gratulerer med gjennomført tur! Kommer det produkttester og flere bilder snart?

    SvarSlett
  12. Patek:
    Takk for det!
    -om ikke snart ift. din kommentar kan jeg informere at det kommer denne uken her.
    Fra idag og utover blir det mye oppdateringer grunnet nye turer som kommer inn her..

    Mvh,
    Jørgen

    SvarSlett