onsdag 13. januar 2010

" E du aleina?? Ka for en gærning e' du??"


Da har Jørgen Rørvik, min supermann av en lillebror ALLEREDE nådd målet!

I dag gikk jeg 9 timer på ski, primært med Gaukarvatnet for øyet - men når det var nådd, møtte jeg mitt første menneske på nesten en uke; en reinsame jeg gjenkjente fra tidligere Monsen filmer. I det jeg kom gående mot han, der han satt nedsnødd på snøscooteren sin med rifla over skuldra - utbrøt han spontant: "Kem e' du? E du aleina?? Ka for en gærning e du??"

En velkomment avbrekk fra mine egne tanker i døgn etter døgn - å høre en friskus av en same servere saftige gloser med stor entusiasme:) Han jaktet på en Jerv som tok reinsdyrene hans og vi snakket en stund, mens vi sto på fjelltoppen og betraktet Namsvatnet (mitt mål for turen)langt der nede i det fjerne...
Så bestemte jeg meg for å bare dure på helt fram:)

Flere timer senere har jeg ankommet Storelva og er nå 2 km utenfor parken, og har med dette krysset Børgefjell Nasjonalpark på langs, alene med pulk - i januar!! Seriøst for et kick!!

Da jeg kom fram til plassen jeg skulle slå leir, oppdaget jeg at 3 av teltstengene har brukket og multifuelen har frosset ihjel...en nedtur, helt til jeg snudde meg rundt og kikket inn i skogholtet akkurat i tregrensa - og oppdaget en gapahuk med tilhørende bålplass og en stor stabel med ved!! Oh happy day:)

Så nå kjære godtfolk, sitter jeg foran bålet med en klunk XO i neven og hviler ut før jeg blir hentet i morgen.

Jeg har faktisk klart det. Og jeg har klart det flere dager før planlagt ankomst.
Dagevis med kulde, vanskelige forhold, ensomhet - men også nydelige opplevelser og storslått natur og ro.

Tusen takk for alle dere som har fulgt meg - nå gleder jeg meg til å komme hjem i morgen og lese alt brodern har blogget - og alle de oppmuntrende kommentarene dere har postet - som han har lest for meg over satelitt telefon!

Takk Børgefjell Nasjonalpark!

25 kommentarer:

  1. Gratulere! viste du ville greie det.

    SvarSlett
  2. GRATULERER! En flott bragd der din utholdenhet og ståpå-vilje førte deg helt fram. STOR klem fra en stolt mor:))

    SvarSlett
  3. Gratulerer Jørgen, du er en råtass.... Vær litt forsiktig med XO'en i kulda du...

    SvarSlett
  4. Jadda!! Dette gikk over all forventning etter en krokete start:)! Kos deg masse i kveld:)

    SvarSlett
  5. Gratulerer Jørgen!Jeg viste du klarte det.No må det bli en skarp en når du kommer hjem:)Du er kongen!

    SvarSlett
  6. Graturlerer Jørgen med en godt utført bragd!!
    Reinsamen har jo rett "ka for ein gærning e du?" utrolig bra at du kom i mål i god tid og ikke måtte slite deg i hjel. Kos deg i leiren og tenk på hva du har gjort. Dette lever du lenge på, klar for neste tur, landet et stort og vidt med mange muligheter :)
    Hilsen Georg som gjerne skulle vært med

    SvarSlett
  7. Ja. Nei. Hva skal jeg si!? Så gårsdagens oppdatering først inatt, og da tenkte jeg å skrive at du ikke måtte gå så fort at du snøt oss for dagevis med imponerende og artig lesing. Men nå har du altså gjort det. Men jeg tviler på at du har blogget fra tur for siste gang, så jeg gratulerer med denne og ser frem til neste!

    SvarSlett
  8. Yippi!! gratulerer, ikke dårlig å holde ut med snø, kulde, strev ..og seg selv! Gleder oss til å se bilder. Bamseklem fra t Marit og o Jan-Egil

    SvarSlett
  9. GRATULERER JØRGEN!!! Jeg har såvidt overlevd kulden i oslo ;)
    Gleder meg til å høre noen røverhistorier fra turen!!
    Daniel

    SvarSlett
  10. Samen hadde helt rett ja :) Du skulle spurt han om det var farlig å krysse vannet, da hadde han vell svart "D spørsj" :)
    Gratulerer med en enorm bragd! Blir selv inspirert til å ta på skia å tasse rundt i løypene oppi skogen her :) Må ha vært litt av en tur du hadde siste dagen!
    Vi snakkes!

    SvarSlett
  11. Fyyy søren! Er det mulig! Dette er så utrolig bra:) gleder meg til å se deg imorgen, skal stille med en liten kald en, og kanskje en ok middag, hvis du ikke foretrekker en liten porsjon Real Turmat til da? God natt, nyt siste natta i kald snø!

    Stor klem:)

    SvarSlett
  12. Juhuuu! Wow,gratulerer så mye!! Er skikkelig stolt over deg,Jørgen! Du er bare helt fantastisk! Gleder meg til å høre om turen når du kommer hjem:-)

    Stor klem fra Trine:-)

    SvarSlett
  13. Jeg bøyer meg i snøen. Gratulerer mann!

    SvarSlett
  14. kanonbra, jørgen!!
    Kjempegreier at du nådde målet så fort! imponerende! nå når du har noen dager til overs er du hjertelig velkommen til å gå litt nordover også! :-) GODT JOBBA!!!!!!!!!

    SvarSlett
  15. Topp utført Jørgen!
    Jeg tipper du har hatt opplevelser i begge endene av skalaen, hvilket gjør at du automatisk vil huske de største opplevelsene enda bedre! Jeg tror også at om du hadde gjentatt turen i mars/april ville du ha fått mer fisk!
    Velkommen tilbake til sivilisasjonen!

    SvarSlett
  16. Weeeeeeeeelcome home baby!

    Grattis med vel gjennomført børgefjelltur, og bank i bordet for at alt gikk bra i tillegg :)

    Føyer meg i pat sine rekker og bøyer meg i snøen.

    Snakkes snart :)

    /Karim

    SvarSlett
  17. Rått Jørgen !
    Du er helten, well done !

    Kyss, klapp og klem
    Brage

    SvarSlett
  18. GRATULERER med utrolig prestasjon!!!!
    Bare sjarmøretappen igjen.
    Resten i en jafs- Hadde du gått tom for Snurring "Din beste turkamerat"?
    Du spurt ikke samen om hvor mange "kaffekok" det var igjen til målet da?
    Vel blåst. Lars O

    SvarSlett
  19. GRATULERER med en utrolig prestasjon Jørgen!
    Vi har fulgt ivrig med på bloggen din hver dag. Lykke til videre i kommende ekspedisjoner og eventyr :) Mange hilsner fra oss på Hattfjelldal Hotell

    SvarSlett
  20. hei gratulerer med seiern håper du fikk en god tur hilsen jacob fridorf

    SvarSlett
  21. jeg hoper du fikk en gotur. fra christine fridorf

    SvarSlett
  22. steike imponerende Jørgen! Æ beundre pågangsmotet ditt, og litteraturen du fordøye på en sånn tur. Fenomenalt å les å følg med på forberedelsa og underveis rapporta! :-)

    æ og brage e overbevist om at det kun e spørsmål om tid før du tar over verdens herredømme.

    SvarSlett
  23. Velkommen heim:)

    SvarSlett
  24. Hei Jørgen! :)
    Gratulerer med super gjennomført ekspedisjon! Du er bare helt rå! Har fulgt med på bloggen din hele veien, og selv om jeg vet du er et utrolig positivt menneske, så overraska det meg at du var SÅ positiv og ved godt mot, til tross for gnagsår, fall på 3 meter osv, bitkulde osv. Kjempebra :) Er stollt av å kjenne deg! :) Borte bra, hjemme best? ;) Gleder meg til å se bilder!! :)
    Og sist, men ikke minst: Velkommen hjem! Klem fra Maureen :)

    SvarSlett
  25. Tusen takk for alle gratulasjoner!!
    -Jeg skal ta meg tiden til å svare litt mer skikkelig når helgen nå kommer.

    Men først: Pils og restitusjon! :D

    SvarSlett